Amiga 3000 po 20 letech

24. dubna 1990 přibyla do rodiny počítačů Commodore nová a dosud nejvýkonnější Amiga s označením 3000. Tento model se stal na dlouhou dobu základem mnohých televizních a grafických studií a dodnes je mnohými počítačovými odborníky právem považován za nejpovedenější počítač všech dob. Jeho největšími klady byly výkon, extrémní rozšiřitelnost, výdržnost a spolehlivost.

JÓ TENKRÁT...

Také si rádi vzpomínáte na začátek devadesátých let, kdy jsme dychtivě hltali pro nás v té době neuvěřitelné články o různých Superpočítačích, nezřídka kdy založených na bázi Amigy. Mnozí z Vás si jistě vzpomínají na článek jednoho britského novináře, který se v roce 1993 snažil o sestavení nejvýkonějšího počítače řady Amiga. Jako základ použil Amigu 3000T, přidal procesorovou kartu 68040/33, dále grafickou, zvukovou a síťovou kartu, pevný disk o kapacitě 1GB a spoustu dalšího užitečného hardware. Tehdy a ještě dlouho potom se mi o takovém počítači mohlo nechat jenom zdát... a ze všeho nejvíc mě rozčiloval autorův poslední odstavec o tom, že celý počítač zavře bez užitku do sklepa a za rok sestaví další superAmigu a pak oba konfigy porovná, co všechno se za tu dobu zlepšilo. Pokračování článku bohužel nikdy nevyšlo, anebo se aspoň nedostalo do českého tisku. Takže si pokračování po nekonečných, téměř dvaceti letech napíšeme sami...

VÝBĚR AMIGY

Pro základ mého "superpočítače" jsem zvolil Amigu 3000 - podobně jako zmiňovaný novinář a stejně jako On jí dal přednost před Čtyřtisícovkou s výkonnějším AGA čipsetem. Důvod je prostý: integrovaný a velmi kvalitní Flicker Fixer přímo od Commodoru, bez kterého bych nemohl na klasicých PC monitorech zobrazovat PAL a NTSC. Teď si asi správně říkáte: "Stejně měl použít Čtyřlitr a Scandoubler dokoupit!" Nojo - nejenže se těžko shání, ale hlavně ani zdaleka nedosahuje kvality integrovaného Flicker Fixeru v
A3000! A navíc bývá vyloženě nevhodný pro připojení k moderním LCDéčkům, bez kterých si práci s počítačem a zejména v PALU nedovedu vůbec představit. Jinými slovy:
Trojtisícovka je jediná Amiga, kterou jednoduše připojíte k LCD monitoru a výsledkem Vám bude absolutně čistý a neblikavý PAL a to i v Interlace režimech - zkrátka pastva pro oči, zejména ve hrách a demech :-) Přičemž celková rozšiřitelnost Trojtácu je jen nepatrně menší, než Čtyřlitru. Nelze připojit G-Rex PCI a některé karty do video slotu. Holt něco za něco...

NOVÝ DOMEČEK

Originální case A3000 je sice estetický a velmi přehledný, ale není dimenzován pro up grade většího rozsahu, dokonce dovnitř nedostanete ani CD-ROM! Začal jsem se tedy poohlížet po prostornějším domečku, do kterého bych "pod jednu střechu" dostal vše ne jdůležitější. Výběr nebyl složitý, v tomto případě zbyla už jen jedna možnost - tower Mi rage 3000 od polské firmy Elbox. Jedná se o velký, těžký, masívní a velmi kvalitně zpraco vaný tower s moderním, elegantním vzhledem a nadčasovým barevným pojetím. Součástí je pochopitelně výkonný 300W zdroj, bez kterého by "pořádné" rozšiřování, které s tímto towerem plánujeme nepřicházelo vůbec v úvahu. Montáž motherboardu byla velmi snadná
a přesná. Součástí balení byl i praktický imbus pro vyšoubování a následné našroubování konektorů. Až do tohoto okamžiku musím firmu Elbox jen chválit. Bohužel je tu jeden nedořešený problém. Tower je po konstrukční stránce převzat z verze pro A1200, pochopitelně je vše nezbytné přizpůsobeno pro A3000 - zadní plech s konektory, vnitřní úchyty
pro motherboard a konektor na zdroji. Bohužel už nebyl zapracován fakt, že rozměrově je motherboard A3000 mnohem větší než A1200 a tak nám zasahuje do míst, kde už jsou plánovány pozice pro otevřené zařízení 3,5" a 5.25". Tímpádem se s těžkým srdcem musíme nadobro rozloučit s prostorem pro dvě 3,5" a jedno 5.25" zařízení. Zbyde nám tak"jen" 5 otevřených pozic pro 5,25" zařízení a vnitřní držák pro tři HDD. I přesto je to o dost více než nám nabízí základní A3000D!

 

 

 

MEDIATOR

K tomuto Towříku nerozlučně patří i nové expanzní sloty Mediator ve verzi pro A3000D.
Nejenže nám přináší další nemalé možnosti v celkovém rozšiřování a tímpádem i přiblížení
se k mému vytýčenému cíli - sestavení nejnadupanější Amigy. Ale hlavně, tower jako tak-
ový není rozměrově kompatibilní s původním daughterboardem, takže pokud chceme čisté
řešení, musíme investovat nemalé penízky právě do Mediatora. Instalace je velmi jedno-
duchá a opět přesná, takže to zvládne asi každý... A co všechno s Mediatorem získáme?
Tak zaprvé - přibudou další dva zorro sloty, takže jich máme celkem 6. A hlavně navíc
získáme 5 úplně nových PCI slotů. Video slot je na Mediatoru pochopitelně zachován. Bo-
hužel přijdeme o 2 původní ISA sloty, které jsou dnes prakticky zbytečné a nutno dodat, že
jediné jejich využití bylo s Bridge kartami PC in Amiga. Bridge karta se připojila zároveň
do Zorro i ISA slotu a tím "oživila" zbývající ISA slot, který se dal osadit grafickou nebo
síťovou kartou. Nutno dodat, že toto řešení bylo ve své době velmi praktické. V tuto chvíli
máme Amigu připravenou a můžeme začít opravdu UPGRADOVAT!

ZÁKLADNÍ UPGRADE:

Srdcem Amigy 3000 je CPU 68030/25 Mhz, včetně MMU a FPU. V roce 1990, kdy se A3000 začala prodávat, se jednalo o špičkový procesor pro počítač mimořádné kvality. Já sám jeho služeb k plné spokojenosti využíval až do r. 97 (a dodnes vzpomínám, jak krásně na něm běžely lehce náročnější hry: Dungeon Master II, Legends of Valour, či Duna II a jak byl kompatibilní se starým softem...). Ale doba šla dál a já chtěl přehrávat MP3, rychleji emulovat Meca, surfovat po internetu a vůbec celkově zrychlit systém a rozšířit paměť. Začal jsem tedy postupně Upgradovat. Pořídil jsem si mnohem výkonnější CPU
68040 a poté i 68060. WHOOOW! A vlastně relativně nedávno (2005) se mi podařilo sehnat nejvýkonnější řešení: CyberstormPPC 604/233 Mhz, 060/60 Mhz, UW SCSI řadič + 128 MB Fast RAM a grafickou kartu CyberVission PPC. A musím uznat - JE TO MAZEC! Škoda jen, že Phase5 přestala s dalším vývojem duálních turbokaret. Chtělo to už jenom kousek, nahradit PPC procesor novou řadou - taková G4/1 GHz by úplně stačila a zvýšit maximální možnou hranici Fast RAM tak na 512 MB + možnost používat modernější paměťové moduly. Dnes už to určitě nikdo nevyrobí, ale nadruhou stranu nepochy-
buji o tom, že by to bezproblémů šlo! UW SCSI řadič je skvělý i na dnešní dobu a díky za něj!

Výběr rozšiřujích karet Zorro a PCI nebyl nikterak jednoduchý a ačkoliv by se zdálo, že slotů je dost (6 x Zorro III a 5 x PCI) opak je pravdou. Sloty jsou totiž rozmístěné do pěti řad v párech (Zorro + PCI) a v šesté řadě je Zorro + Video slot. V prvních pěti řadách se tedy musíme rozhodnout, zda osadíme PCI nebo dlouhou Zorro kartu. Kombinace karty PCI s krátkou Zorro kartou je naštěstí možná. No a šestá řada přímo vybízí pro zapojení dlouhé Zorro karty.

Po pečlivém zvážení všech možných kombinací jsem se rozhodl pro následující rozšíření.

ZORRO KARTY:

Důležité rozhraní, které základní A3000 postrádá je IDE, není to tím, že by Commodore na A3000 chtěl ušetřit, ba právě naopak vybavil ji nadstandardně výkonným SCSI řadičem a IDE řadič bylo možné, dle potřeby dokoupit. Na trhu se během té nekonečné doby objevilo několik více, či méně kvalitních řešení a já používám IDE řadič Oktagon a přes něj připojuji šuplík pro HDD, do kterého vkládám CF redukci a dále SD redukci pro paměťové karty kompatibilní s mým fotoaparátem.
V dalším Zorro slotu mám zbrusu nový DeNeb USB. Karta je navržena jako universální ZII/ZIII a automaticky rozpozná typ slotů. S jistými omezeními v rychlosti přenosu jí můžeme použít třeba i v A2000. Jak je z názvu patrné Deneb USB nám otevírá bránu do světa expanzních USB zařízení. Konečně můžeme připojit obyčejnou flašku, fotoaparát, moderní tiskárnu, scaner a dokonce USB zvukové a síťové karty, web kamery a mnoho dalšího. Kromě tiskárny, scaneru a kamery používám Deneba se všemi uvedenými periferiemi a funguje to bez nejmenších problémů a tak nějak čistě - Amigovsky! Ke komfortu
připojování nemalou měrou přispěl i můj LCD monitor, který umožňuje propojit USB výstup z počítače se svými USB Huby a tak se již nemusím natahovat a strefovat kamsi do zadní stěny počítače, ale mohu využívat 4USB porty rozmístěné v boční a spodní stěně panelu. Paráda je, kopírovat soubory z jedné flašky na druhou - klidně je můžete obě připojit do LCDčka a ve Filemáku zadat příkaz copy! Klávesnici připojovat nebudu, neboť ta původní od A3000 mi plně vyhovuje, myšku mám připojenou přes Cocolino. Ještě než dokončím minirecenzi této prvotřídní karty se sluší dodat jednu milou skutečnost: V pam ěti má DeNeb kromě instalačního softwaru Posseidon uloženou také poslední Animaci od Erica Schwartze a můžete si jí přehrávat přímo z paměti karty - parádní nápad! Poslední Zorro kartou, kterou používám je síťová karta Ariadne II. Díky její vysoké kompatibilitě se mohu pod všemi nainstalovanými systémy připojit k internetu.

PCI KARTY:

Skvělou grafickou kartu už sice mám přímo na procesorové kartě (Cybervission PPC) a
zdálo by se, že další nepotřebuji - omyl! PCI sloty jsou bohužel paměťově závislé na pří-
tomnosti grafické karty, a tak chtě nechtě instaluji relativně moderní grafickou kartu Voo-
doo 3/2000 a dále grafický systém Picasso 96 (CyberGrapX bohužel Mediatora nepod-
poruje). Měl jsem možnost porovnat G-REX PCI + VooDoo se CyberGraphXem a co se
týče výkonu a kompatibility je na tom o něco lépe. Jediná, zato však podstatná výhoda
mého řešení je v podpoře Mediatora v OS4.0. MorphOS naproti tomu podporuje pouze
CyberGraphX - tudíž pouze G-Rex a samozřejmě CVPPC. K samotné grafické kartě jen
krátce: zvládá vyšší PixelClock, takže i vyšší obnovovací frekvenci v extrémních ro-
zlišeních. 1600 x 1200 / 16 bit pustí v 60 Hz, zatímco CVPPC pouze v 50. Ovšem pokud
máte Amigovské LCD (50Hz), tak Vám to bude v pohodě stačit - na LCD to ani neblikne.
Ve vyšším rozlišení (1280x1024) spustíme Thru Color a v těchto extrémních rozlišeních se
VooDoo chová znatelně rychleji než zmiňovaný CVPPC. Ten je naproti tomu podstatně
živější v 8bit módech a to zejména díky optimalizovanému systému CyberGraphX, který z
grafické karty ždíme maximum. Poslední podstatnou výhodou grafické karty VooDoo je
její kvalitní video výstup a obraz má naprosto čistý i v nejvyšších rozlišeních.
Do dalšího slotu jsem zapojil televizní kartu Live Video, ovládanou softwarem SuperTV.
Je velmi příjemné pustit si na Amize přes celou obrazovku televizi, nebo jen tak v okně při
každodenní práci ve WB. Ovšem úplná frajeřina je v jednom okně pustit TV a ve druhém
přes PPC přehrávat DivX! Přičemž zvuk z televize přehrávám přes zvukovou kartu Sound-
Blaster a zvuk z filmu přes Paulu. Tímto se pomalu dostávám k dalšímu slotu do kterého
zapojuji výše uvedenou zvukovou kartu. Ačkoliv jako jeden z mnoha Amigistů zastávám
názor, že Amiga zvukovou kartu nepotřebuje, neboť její akustické možnosti předběhly
dobu a snad ani nejdou překonat byla by škoda nabízené možnosti nevyužít a téměř za-
darmo nezoršířit Amigu dalším směrem. Rozdíl v kvalitě přehrávání MP3 mezi Paulou a
SoundBlastrem nejspíš nepoznáte a dokonce když budete někoho zkoušet, co hraje kvalit-
něji, tak se vší vážností téměř každý vybere Paulu. Nabízí nám tedy zvuková karta něco
nového? To víte, že ano. Můžeme jí používat jako velmi kvalitní sampler a pomocí soft-
waru SoundProbe provádět se zvukem nejrůznější vylepšení a efekty. Já např. postupně
digitalizuji svou sbírku gramofonových desek a audio kazet. Tím, že to dělám na Amize
mě to velice baví.

LCD A PŘEPÍNAČ VIDEOSIGNÁLU:

LCD pro Amigu s Flicker fixerem (scandoublerem) musí splňovat několik základních pod mínek:
1) horizontální frekvence od 31 kHz, 2) vertikální frekvence od 50 Hz a 3) poměr stran 4:3. Dále je vhodné aby bylo co největší, mělo nízkou odezvu, vysoký kontrast a jas a bylo vícevstupové. Výše uvedené parametry splní jen málokteré LCD, ale kdo hledá, najde! Já si vybral model HP LP2065. Jedná se o 20“ LCD s max rozlišením 1600x1200 bodů. Toto LCD bez problémů zobrazí všechny aplikace vyžadující PAL a je nezbytné i pro nejnáročnější aplikace spouštěné na grafické kartě Cyber Visson PPC. Neboť (a to si málokdo uvědomuje) CVPPC zvládne rozlišení 1600x1200/16 bit pouze v 50 Hz a s normálním LCD, které zobrazuje od 56 Hz bychom si ani neškrtli. S tímto LCDéčkem to funguje úplně v pohodě a samozřejmě to vůbec nebliká a dá se v tomto rozlišení rozumně pracovat, zvláště je vhodné na prohlížení fotografií! LCD sice disponuje 2 vstupy, ale i to je málo ­ moje Super Amiga má výstupy 3! (Flicker Fixer, Cyber Vission PPC a VooDoo 3/2000). Tento „problém“ jsem vyřešil aktivním přepínačem videosignálu VHS 881 (viz. recenze tady na Amiga Times). Ve zkratce připomenu, že se jedná o aktivní video přepínač mezi až 8 SVGA zařízeními (rozlišení do 1600x1200/60Hz) bez viditelné ztráty kvality.
Takže Amigu mám připojenou právě přes tento přepínač a druhý digitální vstup LCD mohu využít např. pro PC.

DISKOVÉ ZAŘÍZENÍ READ / WRITE:

V tuto chvíli je Amiga po HardWarové stránce téměř kompletní a zbývá už jen vybrat kvalitní harddisk, vypalovačku, CF redukci atd..., aby nás nic neomezovalo a zbytečně nezpomalovalo.
Disketová jednotka:
Základní Read/Write zařízení každé Amigy byla vždy disketová jednotka. Pro své původní účely přenos a zálohu dat ji dnes využíváme stále méně, ale čas od času se bez ní stejně neobejdeme. Zvláště pak, máme-li vedle např. A-500 jen s flopkou a potřebujeme do ní dostat ňákou klasickou pařbu, nebo demo... Původní flopku z Amigy 3000, která byla jen DD jsem nahradil úplně novou HD mechanikou a namontoval jí do připraveného redukčního šuplíku (zařízení 3,5" do pozice 5.25"), dodávaného s Mirage Towerem, úplně dolů. HD disketovka čte a zapisuje na běžné formáty DD i HD disket Amiga (MAC, PC).
HardDisk:
Nejdůležitější z Read/Write zařízení je pochopitelně harddisk a jeho správnému výběru se vyplatí věnovat trochu pozornosti. Výkonný harddisk potřebuje výkonný řadič a právě nejvýkonější řadič, se kterým se můžeme v Amize setkat, je ULTRA WIDE SCSI kontrolér integrovaný do procesorové karty Cyberstorm PPC (řadič je integrován také do Cyberstormu MK-III). Problém je, že harddisky ve standardu UW-SCSI se vyráběly někdy na přelomu tisíciletí v malých kapacitách 2 - 18 GB. Což je málo. Výborným řešením je
redukce z UW-SCSI 68PIN - 80PIN, která nám pootevírá bránu ke kvalitnějším diskům a pochopitelně zachovává všechny výhody UW-SCSI řadiče, tzn.: pracuje s diskem s minimálním zatížením CPU (kolem 10%) a teoretickou rychlostí přenosu 40 MB/s. Pořídil jsem si tedy tuto redudkci a HardDisk - Siemens Fujitsu 36 GB s reálnou přenosovou rychlostí 28 MB/s (hodnota z disk speedu, sysinfa a také naměřena opakovaně na stopkách, např. při načítání MP3 do RAM v delitrackeru atd...). Neříkám, že bych nevyužil větší disk, ale nejdůležitější data mám konečně na jednom místě - všechny systémy, programy a hry, které PPC Amiga spustí, a také ňáké fotky, MPTrojky, filmy a vůbec všechno, co během nekonečných hodin při práci s Amigou potřebuju. Zkrátka už nemusím ztrácet čas zbytečným zálohováním, hledáním a snad i ztácením dat, času i nervů... Dalším nepostradatelným zařízením je jednotka DVD RW+/-. Verzi pro UW-SCSI se mi sehnat nepodařilo, ovšem nevadí, v tomto případě jsem si pomohl redukcí od firmy Adaptec se kterou můžu připojit libovolnou DVD jednotku. Mechanika pracuje na plný výkon a vytížení CPU je minimální - klidně můžu během vypalování naplno pracovat ve WB a k tomu klíďo přehrávat XVid přes PPC!

POČÍTAČ BEZ HRANIC

S touto konfigurací se Vám otevírají nečekané možnosti. Bez problémů nainstalujete minimálně další 4 operační systémy, které jsou přímo závislé na PPC procesoru. Vezmeme to pěkně popořádku, tak, jak pro PPC Amigu vznikaly.
Tím prvním emulátorem IFussion se systémem MAC OS8.6 (také MAC OS9.0), který nám pootevírá bránu do světa PowerMeků. Bez problémů si zahrajete takové pecky jako Diablo, LarraCroft a také spustíte novější verze PhotShopu a nepřeberné množství dalších programů, určených pro PowerMeka s PPC 604.
Další v pořadí je LinuxPPC, pod kterým jsem do nedávna používal Mozilu a samozřejmě universální kancelářský software Open Office.
No a relativně nedávno (podzim 2005) k výše uvedeným dvěma zajímavým systémům přibyl sladký bombónek v podobě systému MorphOS! Který rázem promněnil naší klasickou Amigu v téměř plnohodnotný Pegasos.
Tím to samozřejmě nekončí - od prosince 2007 můžeme hrdě instalovat i Workbench 4.0!!! UFFF to je najednou systémů, Ještě jeden systém a půjdu zapsat svoji Amigu do Guinesovy knihy rekordů, jakožto nejuniversálnějšího počítače všech dob!

WORKBENCH 3.1:

Jako základní systém používám stále Workbench 3.1, který byl uvolněn v roce 1993 ještě firmou Commodore. Jedná se o nejuniversálnější systém pro všechny Amigy a fun guje od CPU 68000 až po 68060. Pro inicializaci a funkci PPC procesoru slouží rozhraní WarpUp. Grafická karta je ovládána systémem Cybergraphx (Picasso 96). Celý systém běží na šedesáti megahertzích staré dobré šedesátky a procesor PPC se v tomto případě chová spíše jako koprocesor a čeká, jestli si o jeho služby nějaký program, hra, či rutina řeknou.
Software pro WarpUp existuje, ale není ho bohužel mnoho... Zejména se jedná o hry z koprodukce firmy Hyperion (Heretic 2, Earth 2100, Quake) kompilace Dooma a mnoha dalších doomovek...
Dále jsou tu emulátory, z nihž na první místo řadím IFussiona - emulátor power maca (i to byl jeden z důvodů, proč jsem CyberstormaPPC několik let usilovně sháněl!), ScumVM, Snes, Mame, UAE... V porovnání s 68k verzemi (pokud vůbec existují) běží mnohásobně rychleji a dají se mnohonásobně lépe, většinou bezproblémů používat.
A v neposlení řadě všechny datatypy, codecy a užitečné library, které práci v systému neskutečně urychlí a zpříjemní! Přehrávání MPtrojek v plné kvalitě už nebude přerušované pouhým spuštěním dalšího programu, či přesunutím a otevřením pár okének na WB. Zobrazování fotografií se v porovnání s 68060/60 zrychlí 6x! (3.2MP / 1.5s) A s mírným skipingem přehrávám filmy ve formátu DIVX a rozlišení 640x240!
Nelze opomenout, že rovným dílem ke svižnosti systému přispívá i grafická karta CyberVission PPC a procesorovou kartu bez ní si lze jen těžko představit. Poslední třešničkou na dortu je integrovaný UW SCSI řadič a jeho reálná přenosová rychlost 12 MB/s (měřeno na stopkách). Jinak měřící programy uvádějí 30 MB/s!
Co mi z PPC softwaru chybí nejvíc? Těžko říct, ale kdybych si mohl vybrat jen jedinou aplikaci, kterou by zkušený programátor napsal, neváhal bych asi ani vteřinu a přál bych si PC-Task PPC. Je to obrovská škoda, neboť s tímto emulátorem by se značně rozšířila množina použitelného softwaru z PC. Možná jste stejně jako já zkoušeli spouštět na šedesátce Win95, ale je to na hraně použitelnosti. Na přibližně 5xrychlejším PPC by to mohlo být celkem dobře použitelné i s nějakým tím softem. Věčná škoda.
No a v listopadu 2009 mi přibyl druhý horký favorit, který mi schází snad ještě víc, než zmiňovaný PC-Task. Je to velmi nadějný internetový browser Netsurf, který se dá na 060/60 používat. Např. zobrazení seznamu.cz trvá od zadání adresy až po provedení poslední operace 14s. Ovšem kdyby ho autor naportoval nativně pro PPC a podařilo se ho zrychlit řekněme opět 5x, tak by se v NetSurfu dalo internetovat podobně jako na průměrném PC a to vše ve WB3.1! S Amigounem jsem již u autora rozjeli lobbing za kompilaci Netsurfu pro WarpUP. Snad se dočkáme...
Podtrženo a sečteno: vyladěný Workbench 3.1 je nejsvižnější a nejpříjemnější prostředí, které kdy na počítačích bylo!.

MORPH OS A SYSTEM 4.0

Oba systémy vyvíjené pro dva hlavní nástupce Amigy - Pegasos a Amigu ONE,
můžeme již nějakou tu dobu v upravené verzi používat i na klasické Amize s PPC proce-
sorem. MOS již od podzimu 2005 a OS4 od prosince 2007. Oba systémy nám otevírájí
bránu k plnému využití PPC procesoru a nabízejí nám slušnou dávku nového PPC soft-
waru. Systémy se liší v zásadní věci: zatímco MOS běží pod CybergraphX tak OS4.0 je
naprogramován pod Picassem96, z čehož plynou požadavky na grafické karty. Universální
grafickou kartou je CVPPC, na které běží oba systémy. Pro používání PCI grafik v expan-
zních slotech platí úplně stejné pravidlo jako na OS3.1, tzn. pod CyberGraphXem funguje
G-Rex, pod Picassem96 Mediator. Dále je pro oba systémy "universání" CV64/3D, ovšem
už jenom fakt, že bychom grafiku brzdili přes ZIII je trochu stresující, ale hlavně v případě
MOS není napsán ovladač pro CV64/3D nativně, ale pouze se emuluje poupravená verze
pro 68k, což výkon opět snižuje. Pro úplnost nutno dodat, že OS4.0 se dá spustit i na
AGA/ECS. ECS:-) otestována - vleče se strašně. Sečteno a podtrženo: po grafické stránce
(z hlediska rychlosti) je na tom jednoznačně lépe MorphOS, vzhledem k využívání Cyber-
graphiXu. Práce s okny a grafikou je v tomto systému velmi svižná, zatímco OS4.0 působí
na stejném hardwaru trochu ospale.
Pro který ze systémů je více kvalitního softwaru? Těžko říct, je to dost vyrovnané. Já
donedávna potřeboval internetový browser OWB a to bylo pouze pod OS4.0, nyní již exis-
tuje verze i pro MOS, ovšem zatím jsem netestoval. Na MOSu nedám dopustit na pro-
grámek ShowFotos, jedná se o jednoduchý program na prohlížení fotografií. Oceňuji, jak
extrémně rychle dokáže zpracovat náhledy fotografií v direktoráři. 100 náhledů vytvoří za
10s, což je i na PPC poměry nevídané. Dále je na obou systémech velmi kvalitní program
APDF pro komfortní a rychlé zobrazování PDF souborů, spousta kvalitních emulátorů
různých herních přístrojů a automatů převážně s dobrými výsledky emulace. Na MOSu
jsem zprovoznil a bezproblémů hrál několik kvalitních her, např. A dokonce hodně pro-
gramů z 68k Amigy lze spustit přímo z MOSu a to často rychleji než na reálné 060/60, což
je na OS4.0 většinou nemožné.

MorphOS byl pro klasickou Amigu zcela zdarma a hlavně o něco dřív, takže mám s jeho
používáním delší zkušenosti. V žádném případě nechci OS4.0 upřít jeho kvality, velmi
jsem se těšil, až ho budu moci nainstalovat a používat. Zatím jsem však neměl dostatek
času se mu více věnovat a využívám ho zejména pro spuštění OWB, což je velmi málo.
Závěrem chci napsat, že je velmi důležité, že byly oba PPC systémy pro Amigu napor-
továny. Již delší dobu nevzniká téměř žádný soft pro WarpUP, takže jediná možnost, jak se
dostat k nativnímu PPC softwaru je právě v MorphOS a OS4.0. Tyto systémy lze vnímat
jako jistou naději do budoucna.

Tento článek je vydán ku příležitosti 20. výročí uvedení Amigy 3000 a není ještě
dokončen.

reKTor